Parodontologie je obor stomatologie, který se zabývá léčbou parodontitidy.

Co to je parodontitida?

Parodontitida, nebo lidově též „paradentóza“, je zánětlivé onemocnění dásní a čelistí. Neobjevená a neléčená vede k předčasné ztrátě chrupu.

Jak se parodontitida projevuje?

Parodontitidě předchází „obyčejný“ zánět dásní, které nebolí, neobtěžuje a projevuje se pouze občasným krvácením z dásní např. při čištění zubů nebo při jídle. Neléčený zánět dásní vede k postupnému a nenápadnému rozvoji parodontitidy.

Ani parodontitida nijak v prvních fázích neobtěžuje a sám pacient si jí může povšimnout až v pokročilých stádiích, kdy se objevuje nepříjemný zápach z úst, zuby se začínají viklat a odhalují se jejich kořeny. V tomto stadiu je léčba parodontitidy již velmi obtížná a leckdy nemožná.

Proto jsou nezbytné pravidelné kontroly k zachycení zánětu dásní a časných fází parodontitidy.

Jak vzniká zánět dásní a parodontitida?

Příčinou těchto onemocnění je přítomnost zubního plaku na určitých místech - tedy nedokonalá ústní hygiena. Plak se skládá hlavně z bakterií, které dráždí dásně a čelistní kost a vedou k rozvoji zánětu a postupnému úbytku dásně a kosti.

Jak se parodontitida léčí?

Základem úspěšné prevence i léčby těchto chorob je řádná a efektivní ústní hygiena – čištění správnou technikou a správným kartáčkem včetně používání mezizubních kartáčků správné velikosti. Se zvládnutím těchto úkonů pomáháme našim klientům při dentální hygieně.

Pokud již došlo k rozvoji parodontitidy, na zvládnutí efektivní domácí ústní hygieny navazuje další nezbytná léčba, kterou v naší praxi poskytuje MUDr. Klára Tomková, která se na parodontologii specializuje a v prvním sezení Vám celou léčbu podrobně vysvětlí a naplánuje.